Volkswagen: Spadek Zysków przez Taryfy i Transformację EV w I Półroczu

Photo of author

By Anna

Grupa Volkswagen stanęła w obliczu wymagającej pierwszej połowy 2025 roku, notując znaczący spadek zysku operacyjnego w obliczu złożonych globalnych napięć handlowych i kosztownej transformacji w kierunku pojazdów elektrycznych (EV). Ta kurczenie się zysków podkreśla szersze presje branżowe i strategiczne zmiany zachodzące w sektorze motoryzacyjnym.

  • Wyniki operacyjne Grupy Volkswagen w pierwszej połowie 2025 roku spadły o 33% do 6,7 mld euro.
  • Erozja zysków wynikała głównie ze wzrostu ceł importowych w USA, kosztów restrukturyzacji (700 mln euro) oraz zwiększonej sprzedaży niżej marżowych modeli EV.
  • Roczna prognoza przychodów ze sprzedaży została skorygowana w dół (oczekiwana stabilizacja), a prognoza zwrotu z aktywów operacyjnych obniżona do przedziału 4-5%.
  • Trwają kluczowe negocjacje handlowe między UE a USA, mające na celu rozwiązanie sporów taryfowych przed terminem 1 sierpnia.
  • Mimo wyzwań, Grupa Volkswagen zwiększyła swój udział w europejskim rynku pojazdów elektrycznych do 28%, notując 62% wzrost poboru zamówień na EV.

Wyzwania Finansowe i Perspektywy Rynkowe

Wyniki operacyjne za pierwszą połowę 2025 roku spadły o 33% do 6,7 miliarda euro, choć przychody ze sprzedaży utrzymały się na stabilnym poziomie 158,4 miliarda euro. Erozja zysków wynikała przede wszystkim ze zwiększonych ceł importowych w USA, kosztów restrukturyzacji w wysokości 700 milionów euro oraz rosnącej proporcji sprzedaży niżej marżowych modeli EV. Dyrektor finansowy Arno Antlitz zauważył, że z wyłączeniem tych pozycji nadzwyczajnych, marża operacyjna w drugim kwartale osiągnęła prawie 7%, co jest zgodne z wewnętrznymi prognozami. Ujemny przepływ środków pieniężnych netto w wysokości 1,4 miliarda euro za ten okres zintensyfikował presję na optymalizację kosztów. Pomimo tych trudności finansowych, akcje Volkswagena wzrosły o ponad 3% po ogłoszeniu wyników.

Wyniki Regionalne i Dynamika Rynku Pojazdów Elektrycznych

Regionalnie, sprzedaż w USA spadła o 16% z powodu ceł, jednak spadek ten został zrekompensowany solidnym wzrostem o 19% w Ameryce Południowej oraz dobrymi wynikami w Europie Zachodniej (+2%) i Środkowej i Wschodniej Europie (+5%). Chociaż ogólna sprzedaż nowych samochodów w UE spadła o 1,9% rok do roku, jak podało Stowarzyszenie Europejskich Producentów Samochodów (ACEA), Grupa Volkswagen zwiększyła swoją sprzedaż w bloku o 2,3%. Popyt na pojazdy elektryczne był szczególnie silny, a pobór zamówień na EV wzrósł o 62%. Dyrektor generalny Oliver Blume podkreślił wzmocnioną pozycję lidera firmy w europejskiej elektromobilności, zabezpieczając 28% udziału w rynku dzięki solidnym zaległościom w zamówieniach.

Wpływ Geopolityki na Działalność Operacyjną

Producent samochodów skorygował swoje całoroczne prognozy finansowe dla inwestorów. Przychody ze sprzedaży są obecnie prognozowane na poziomie zbliżonym do roku poprzedniego, co stanowi korektę w dół w porównaniu z wcześniejszą prognozą 5% wzrostu. Prognoza zwrotu z aktywów operacyjnych również została skorygowana w dół do przedziału od 4% do 5%, zredukowana z poprzedniego zakresu 5,5% do 6,5%. Ta zrewidowana prognoza w dużym stopniu zależy od trajektorii ceł importowych w USA, z możliwymi scenariuszami od utrzymania stawki 27,5% do potencjalnej 10% redukcji, co odzwierciedla znaczną niepewność w polityce handlowej.

Te korekty zbiegają się z kluczowymi negocjacjami handlowymi między UE a USA, mającymi na celu rozwiązanie sporów taryfowych przed terminem 1 sierpnia. Administracja USA, kierowana przez prezydenta Donalda Trumpa, zagroziła UE 30% cłami, jeśli porozumienie nie zostanie osiągnięte, co skłoniło UE do przygotowania własnych środków odwetowych. Dyrektor generalny Volkswagena wyraził nadzieję na wsparcie zarówno Komisji Europejskiej, jak i rządu USA w osiągnięciu zbalansowanego rozwiązania w tych kwestiach taryfowych, podkreślając wrażliwość przemysłu motoryzacyjnego na geopolityczną dynamikę handlową.

Udostepnij