Departament Transportu Stanów Zjednoczonych (DOT) wstrzymał niemal 18 miliardów dolarów federalnych funduszy przeznaczonych na dwa z najważniejszych nowojorskich projektów infrastrukturalnych: projekt tunelu pod Hudsonem oraz rozbudowę drugiej linii metra na Drugiej Alei. Ten ruch, bezpośrednio powiązany z trwającym wstrzymaniem finansowania przez rząd federalny, ma natychmiastowe konsekwencje dla modernizacji kolei regionalnej i rozbudowy kluczowego transportu miejskiego. Zawieszenie funduszy, szczegółowo opisane w oświadczeniu DOT, uzasadniane jest potrzebą przeglądu w celu „ustalenia, czy w ramach tych wielkoskalowych inicjatyw nie występują praktyki naruszające konstytucję”.
Wiceprezydent JD Vance skomentował szerszy wpływ zakłóceń w finansowaniu federalnym, szczególnie dla Nowego Jorku, i przedstawił republikańskie stanowisko w sprawie wstrzymania finansowania. Stwierdził: „Chcemy zrobić wszystko, co w naszej mocy, aby pomóc narodowi amerykańskiemu. Ale kiedy Demokraci zamykają rząd, musimy przeprowadzić pewien rodzaj selekcji, aby zapewnić świadczenie najbardziej krytycznych i niezbędnych usług”. Sugeruje to strategię priorytetyzacji w alokacji ograniczonych zasobów w okresie impasu fiskalnego.
Osoba blisko związana ze sprawą wskazała, że chociaż dalsze szczegóły zostaną podane wkrótce, zawieszenie środków przez DOT jest bezpośrednią konsekwencją wstrzymania finansowania. To federalne działanie doprowadziło do tymczasowego zwolnienia pracowników i wstrzymania zwrotów kosztów wykonawcom, tworząc przeszkody operacyjne. Ponadto administracja Trumpa podobno planuje zbadać wpływ inicjatyw na rzecz różnorodności, równości i włączenia (DEI) na znaczące kontrakty przyznane w ramach tych projektów rozbudowy transportu. Jednakże proces weryfikacji tych kontraktów również został wstrzymany z powodu braku funduszy.
Konsekwencje tego wstrzymania finansowania są znaczne i mogą opóźnić kluczowy postęp w projekcie tunelu pod Hudsonem, który jest niezbędnym elementem modernizacji infrastruktury kolejowej między Nowym Jorkiem a New Jersey. Podobnie, długo oczekiwane przedłużenie drugiej linii metra na Drugiej Alei na Manhattanie stoi w obliczu niepewnej przyszłości. System transportu publicznego Nowego Jorku ma fundamentalne znaczenie dla jego gospodarki i codziennego życia, obsługując miliony pasażerów każdego dnia roboczego i stanowiąc kręgosłup sieci dojazdów do pracy i rozwoju miejskiego.
DOT skierował te nowojorskie projekty do przeglądu ze względu na ich skalę, opisując je jako „prawdopodobnie największe inicjatywy infrastrukturalne na Półkuli Zachodniej”. Departament wyraził pragnienie ich szybkiego i sprawnego zakończenia, zgodnie z oczekiwaniami społecznymi. DOT scharakteryzował również opóźnienie jako konsekwencję „nierozważnej decyzji Demokratów o wzięciu rządu federalnego jako zakładnika w celu zapewnienia świadczeń nielegalnym imigrantom”, bezpośrednio obwiniając przywództwo Partii Demokratycznej za impas.
Projekt drugiej linii metra na Drugiej Alei, w szczególności, ma długą i złożoną historię. Po raz pierwszy zaproponowany w 1929 roku, jego rozwój był wielokrotnie przerywany przez spowolnienia gospodarcze. Częściowy tunel został zbudowany w latach 70. XX wieku, ale ograniczenia finansowe wstrzymały dalsze postępy. Budowa została wznowiona w 2007 roku, a początkowa faza przedłużyła obsługę do East 96th Street. Planowana kolejna faza ma na celu wprowadzenie trzech nowych stacji na północ od 96th Street, przedłużając obsługę do East Harlem i potencjalnie przynosząc korzyści ponad 100 000 mieszkańcom dzięki lepszemu dostępowi do transportu.

Michał posiada wykształcenie ekonomiczne oraz wieloletnie doświadczenie w branży finansowej. Jako ekspert od analiz rynkowych i polityki fiskalnej, z pasją opisuje zjawiska gospodarcze zarówno na poziomie lokalnym, jak i międzynarodowym. Jego artykuły cechuje dogłębna analiza oraz bezstronność, co sprawia, że jest cenionym autorytetem wśród czytelników serwisu.