Spór o opłatę kongestyjną w Nowym Jorku: Federalne ultimatum

Photo of author

By Karolina Zielińska

Narasta potencjalny spór między stanem Nowy Jork a rządem federalnym w związku z nową inicjatywą Manhattanu dotyczącą opłat za wjazd do strefy płatnego ruchu. Sekretarz transportu USA, Sean Duffy, zaostrzył sytuację, wydając formalne ostrzeżenie gubernator Kathy Hochul w sprawie legalności programu i grożąc poważnymi konsekwencjami finansowymi, jeśli stan nie zastosuje się do zaleceń.

Wydano Federalne Ultimatum

W korespondencji, która niedawno została przeanalizowana, sekretarz Duffy ustalił termin do 21 maja dla Nowego Jorku na zakończenie programu opłat za wjazd do strefy lub przedstawienie prawnego uzasadnienia dla jego kontynuacji. Program ten nakłada opłatę, zazwyczaj w wysokości 9 USD dla standardowych samochodów osobowych, za wjazd do centralnej części Manhattanu na południe od Central Parku w godzinach szczytu.

Sekretarz Duffy wyraźnie stwierdził, że niedotrzymanie tego terminu może zagrozić federalnemu finansowaniu transportu dla stanu. Wskazał, że Federalna Administracja Autostrad może wstrzymać zatwierdzenia dla konkretnych projektów w Nowym Jorku. „Rząd federalny wysyła miliardy do Nowego Jorku – ale nie pokryjemy kosztów, jeśli gubernator Hochul będzie nadal wdrażać nielegalną opłatę, aby zasilić budżet niewydolnego systemu transportu publicznego Nowego Jorku” – stwierdził Duffy. Stanowi to przedłużenie poprzedniego terminu, 20 kwietnia, który sam był przedłużeniem w wyniku pozwu złożonego przez Metropolitan Transportation Authority (MTA) Nowego Jorku.

Szczegóły Programu Opłat za Wjazd do Strefy i Debata

Głównym celem wskazywanym przez zwolenników planu opłat za wjazd do strefy płatnego ruchu jest złagodzenie znacznego zatoru drogowego, który dotyka Manhattan. Struktura opłat różni się w zależności od typu pojazdu i czasu wjazdu do wyznaczonej strefy.

Typ pojazdu Opłata w godzinach szczytu (typowo) Dotknięta strefa
Samochody osobowe 9 USD Manhattan na południe od Central Parku

Jednakże inicjatywa spotyka się ze silnym sprzeciwem, w tym ze strony obecnej administracji. Prezydent Donald Trump, sam będący nowojorczykiem, publicznie zobowiązał się do zakończenia programu opłat, jeśli zostanie on wdrożony. Z kolei gubernator Hochul wyraziła swoją determinację w obronie programu, podkreślając odmienne perspektywy na jego konieczność i legalność.

Udostepnij