Problemy na lotnisku Newark: Opóźnienia i odwołania lotów przez braki kontrolerów

Photo of author

By Karolina Zielińska

Podróżujący korzystający z portu lotniczego Newark Liberty International w New Jersey napotykają na znaczące problemy operacyjne, ponieważ połączenie ograniczeń kontroli ruchu lotniczego i problemów specyficznych dla lotniska nadal powoduje rozległe zakłócenia w lotach. Problemy te wynikają z głębszych, systemowych kwestii w krajowym nadzorze lotniczym.

Główne przyczyny problemów w ruchu lotniczym w Newark

Krytyczny incydent uwypuklił te słabe punkty, gdy kontrolerzy ruchu lotniczego w placówce Federal Aviation Administration (FAA) w Filadelfii doświadczyli chwilowej utraty kontaktu radarowego i radiowego podczas zarządzania lotami w kierunku Newark. To zdarzenie, trwające prawie 90 sekund, wywołało znaczące opóźnienia i odwołania, które utrzymują się do tej pory. Jest to jednak objaw bardziej dogłęlnych trudności w systemie kontroli ruchu lotniczego, który boryka się z chronicznymi brakami kadrowymi, wykorzystaniem przestarzałej technologii i historią niewystarczających inwestycji w kluczową infrastrukturę. Sytuację w Newark dodatkowo komplikują trwające prace budowlane, które tymczasowo ograniczyły działanie lotniska do korzystania tylko z jednej z jego głównych dróg startowych.

Linie lotnicze zmagają się z zakłóceniami

Główni przewoźnicy głośno mówią o wpływie tych problemów. American Airlines potwierdziły, że ich klienci są dotknięci sytuacją, stwierdzając: „Wyzwania w Newark doprowadziły do opóźnień i zakłóceń dla linii lotniczych i ich klientów – w tym American – i demonstrują pilną potrzebę zwiększenia personelu i modernizacji naszego systemu kontroli ruchu lotniczego”.

United Airlines podjęły proaktywne kroki, aby złagodzić niedogodności dla klientów. Prezes Scott Kirby poinformował klientów, że niedawna awaria techniczna doprowadziła do „dziesiątek przekierowanych lotów, setek opóźnionych i odwołanych lotów, a co najgorsze, tysięcy klientów z zakłóconymi planami podróży”. W związku z tym United zapobiegawczo odwołuje 35 lotów w obie strony dziennie ze swojego już ograniczonego rozkładu w Newark. Kirby wyraził rozczarowanie tymi dalszymi cięciami, przypisując je nierozwiązanym „krótkoterminowym strukturalnym problemom kadrowym FAA”.

Lufthansa również potwierdziła „doświadczanie pewnych opóźnień”, a jej zespół w Newark pracuje nad zapewnieniem jak najpłynniejszego przebiegu operacji. Delta Air Lines zgłosiła „minimalną” liczbę odwołań lotów w Newark, ale przyznała, że trwają opóźnienia w odlotach i przylotach z powodu programów zarządzania kontrolą ruchu lotniczego. Linia lotnicza, która obsługuje około 30 odlotów dziennie z Newark, w tym tych realizowanych przez globalnych partnerów, przekierowuje dotkniętych klientów na następne najlepsze dostępne loty, potencjalnie przez pobliskie węzły, takie jak LaGuardia i JFK.

FAA reaguje na wyzwania kadrowe

FAA potwierdziła braki kadrowe przyczyniające się do problemów w Newark. W oświadczeniu agencja zauważyła: „Chociaż nie można szybko zastąpić [kontrolerów, którzy odeszli] ze względu na tę wysoce specjalistyczną profesję, kontynuujemy szkolenie kontrolerów, którzy ostatecznie zostaną przydzieleni do tej ruchliwej przestrzeni powietrznej”. FAA zamierza zatrudnić w tym roku co najmniej 2000 kontrolerów, wspierana przez kampanię, która zwiększyła wynagrodzenia początkowe dla szkolących się o 30%. Ponadto, sekretarz transportu Sean Duffy podobno usprawnił proces rekrutacji w FAA z ośmiu do pięciu kroków, co ma skrócić czas rekrutacji o kilka miesięcy.

Ticker Security Last Change Change %
AAL AMERICAN AIRLINES GROUP INC. 10.43 -0.23 -2.16%
UAL UNITED AIRLINES HOLDINGS INC. 73.52 -1.34 -1.79%
DAL DELTA AIR LINES INC. 44.81 -0.69 -1.52%
Udostepnij