Awaria systemu kontroli ruchu lotniczego na lotnisku Newark: setki opóźnień i odwołań

Photo of author

By Karolina Zielińska

Znaczące problemy operacyjne zakłóciły niedawno ruch lotniczy na lotnisku Newark Liberty International. Przyczyną była krytyczna, choć krótka, awaria w systemie kontroli ruchu lotniczego nadzorującym tę przestrzeń powietrzną. Zdarzenie to uwypukliło fundamentalne słabości infrastruktury zarządzającej jednym z najbardziej ruchliwych korytarzy powietrznych w kraju.

Szczegóły Awarii Systemu

28 kwietnia kontrolerzy ruchu lotniczego pracujący w ośrodku Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA) w Filadelfii doświadczyli nagłej utraty kluczowych narzędzi. Przez okres podany przez Bloomberg jako blisko 90 sekund (chociaż Sekretarz Transportu Sean Duffy wspomniał później o przedziale 30-sekundowym), kontrolerzy ci utracili zarówno wizualizację radarową, jak i łączność radiową z samolotami skierowanymi do Newark. Narodowe Stowarzyszenie Kontrolerów Ruchu Lotniczego (NATCA) potwierdziło to alarmujące zdarzenie, stwierdzając, że ośrodek “tymczasowo utracił radar i łączność z nadzorowanymi samolotami, nie mogąc ich widzieć, słyszeć ani się z nimi komunikować.”

Chociaż urzędnicy wskazali, że bezpośrednie zagrożenie dla samolotów zostało złagodzone dzięki systemom pokładowym, takim jak GPS, które pozwalają samolotom widzieć inne maszyny, incydent ujawnił poważne słabości systemu. Sekretarz Duffy opisał sytuację jako awarię, w której zawiodła zarówno główna linia komunikacyjna, jak i jej zapasowa, co skutkowało tymczasową utratą kontaktu, świadczącą o “kruchym systemie”.

Wpływ na Działanie Lotniska

W dniach następujących po usterce technicznej, lotnisko Newark Liberty International doświadczyło rozległych zakłóceń. Setki lotów odnotowały znaczne opóźnienia, a wiele innych zostało całkowicie odwołanych. W jednym szczególnie trudnym dniu opóźniono ponad 500 lotów i odwołano co najmniej 200. Chaos podróżny utrzymywał się przez cały kolejny weekend, podkreślając kruchość ujawnioną przez incydent.

Reagowanie na Braki Kadrowe i Technologiczne

FAA przyznała, że sytuację pogorszyły bieżące braki kadrowe. Agencja zauważyła trudność w szybkim zastąpieniu wysoce wyspecjalizowanych kontrolerów, którzy odeszli z zawodu. Chociaż programy szkoleniowe są kontynuowane, uzupełnienie braków w ruchliwej przestrzeni powietrznej, takiej jak region Nowy Jork/New Jersey, wymaga czasu. Jako tymczasowy środek bezpieczeństwa, FAA spowalnia tempo przylotów na lotniska borykające się z problemami kadrowymi lub sprzętowymi.

Sekretarz Transportu Duffy podkreślił rolę przestarzałej technologii w powodowaniu takich awarii. Publicznie oświadczył na platformie X (dawniej Twitter), że obecne systemy są stare i stanowią główną przyczynę problemów zaobserwowanych w Newark, ostrzegając, że podobne problemy mogą pojawić się gdzie indziej, jeśli nie zostaną rozwiązane. Duffy ogłosił plany przedstawienia strategii budowy całkowicie nowego systemu kontroli ruchu lotniczego.

Gubernator New Jersey, Phil Murphy, powtórzył apel o pilne działania, doceniając wysiłki Duffy’ego, jednocześnie wzywając do natychmiastowego zajęcia się poziomem zatrudnienia w regionie. Wezwał FAA do priorytetowego traktowania ośrodków TRACON w Filadelfii i Nowym Jorku, które zarządzają najbardziej zatłoczoną przestrzenią powietrzną w kraju, aby złagodzić chroniczne braki, które przyczyniają się do niestabilności operacyjnej.

Udostepnij