W ewoluującym krajobrazie transportu autonomicznego, zapewnienie bezpieczeństwa pojazdów pozostaje kwestią najwyższej wagi. Odzwierciedlając to, Zoox, firma zajmująca się pojazdami autonomicznymi pod egidą Amazon, podjęła ostatnio proaktywne działania, wycofując część swoich robotaksówek w celu wdrożenia kluczowego ulepszenia oprogramowania po niewielkim incydencie drogowym.
Szczegóły incydentu i problem z oprogramowaniem
Firma zainicjowała dobrowolne wycofanie 270 swoich pojazdów autonomicznych po tym, jak jedna z jednostek uczestniczyła w kolizji w Las Vegas 8 kwietnia. Na szczęście incydent, w którym brała udział nieobsadzona robotaksówka Zoox i samochód osobowy, zakończył się bez obrażeń. Zoox oświadczył, że do kolizji doszło, gdy ich robotaksówka, przewidując, że samochód osobowy będzie kontynuował jazdę przez skrzyżowanie, zwolniła i zjechała na prawo. Jednak drugi pojazd nieoczekiwanie się zatrzymał, co spowodowało ostre hamowanie pojazdu Zoox, ale ostatecznie doszło do kontaktu.
Po wewnętrznym dochodzeniu i rygorystycznych testach, Zoox zidentyfikował przyczynę problemu. Raport złożony w National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) wskazał, że poprzednia wersja oprogramowania zautomatyzowanego systemu jazdy mogła, w określonych scenariuszach, niedokładnie przewidywać działania innego pojazdu, który powoli zbliża się prostopadle, a następnie się zatrzymuje. Ten błąd w kalkulacji mógł potencjalnie ograniczyć zdolność robotaksówki do uniknięcia kolizji.
Działania naprawcze i perspektywy na przyszłość
W odpowiedzi na te ustalenia, Zoox tymczasowo wstrzymał swoje operacje pojazdów autonomicznych, aby rozwiązać problem. Aktualizacja oprogramowania mająca na celu skorygowanie tego predykcyjnego zachowania została opracowana i wdrożona do połowy kwietnia. Firma potwierdziła, że wszystkie pojazdy Zoox obecnie w eksploatacji, obejmujące zarówno ich specjalnie zbudowane robotaksówki, jak i flotę testową, są teraz wyposażone w poprawione oprogramowanie.
Zoox podkreślił, że to dobrowolne wycofanie pokazuje jego zaangażowanie w przejrzystość, przestrzeganie norm regulacyjnych i bezpieczeństwo pasażerów w społecznościach, którym służy. Firma aktywnie testuje swoją technologię pojazdów autonomicznych w kilku miastach USA, w tym w San Francisco, Los Angeles, Las Vegas, Seattle, Austin i Miami. Zgodnie z niedawnym wpisem na blogu firmy, Zoox zamierza uruchomić publiczne usługi robotaksówek w Las Vegas i San Francisco jeszcze w tym roku.
Przejęta przez Amazon w 2020 roku, firma Zoox została założona około jedenaście lat temu przez Jessego Levinsona i Tima Kentley-Klaya i ma siedzibę w Foster City w Kalifornii. Firma kontynuuje rozwój swojej technologii w celu zapewnienia bezpiecznego i niezawodnego transportu autonomicznego.

Michał posiada wykształcenie ekonomiczne oraz wieloletnie doświadczenie w branży finansowej. Jako ekspert od analiz rynkowych i polityki fiskalnej, z pasją opisuje zjawiska gospodarcze zarówno na poziomie lokalnym, jak i międzynarodowym. Jego artykuły cechuje dogłębna analiza oraz bezstronność, co sprawia, że jest cenionym autorytetem wśród czytelników serwisu.