Chiński przemysł petrochemiczny przechodzi znaczącą strategiczną transformację. Rosnące zapotrzebowanie na naftę ma w tym roku doprowadzić import do bezprecedensowych poziomów. Ta zmiana odzwierciedla zarówno dynamiczną rozbudowę krajowych mocy produkcyjnych etylenu, jak i celową rewaluację źródeł surowców, odchodząc od propanu i etanu pochodzącego z USA z powodu trwających napięć handlowych oraz konieczności dywersyfikacji dostaw.
- Strategiczne przestawienie się Chin na naftę w obliczu napięć handlowych i potrzeby dywersyfikacji.
- Znacząca rozbudowa mocy etylenowych: +4 mln t/rok do końca 2025 r., +6 mln t/rok do połowy 2026 r.
- Prognozowany rekordowy import nafty do Chin w 2025 r. na poziomie 16-17 mln ton.
- Wzrost importu nafty o 22,81% r/r w okresie styczeń-maj 2024 r.
- Kwoty importowe nafty na 2025 r. niemal podwojone do blisko 24 mln ton.
Strategiczne motywy i dywersyfikacja dostaw
Poprzednie uzależnienie od propanu i etanu ze Stanów Zjednoczonych, które niegdyś oferowały przewagi kosztowe, osłabło w wyniku zakłóceń wynikających z dynamiki handlowej. Jak zauważa Pankaj Srivastava z Rystad Energy, stworzyło to „czynnik zaufania”, skłaniając operatorów krakerów do preferowania nafty, która korzysta z bardziej zdywersyfikowanej globalnej bazy dostawców. Konieczność poszerzenia źródeł zaopatrzenia jest kluczowym czynnikiem napędzającym ten ponowny wzrost popytu na naftę.
Wzrost mocy produkcyjnych i trendy importowe
Nowe zakłady produkcyjne etylenu są głównym katalizatorem zwiększonego zużycia nafty. Chiny planują dodać około 4 miliony ton rocznie (tpy) mocy etylenowych do końca 2025 roku, a do pierwszej połowy 2026 roku rozbudować je do około 6 milionów tpy. Ten znaczący wzrost jest bezpośrednio skorelowany ze zwiększonym zapotrzebowaniem na naftę jako podstawowy surowiec.
Ten strategiczny zwrot jest widoczny w danych importowych i prognozach. Firmy konsultingowe Rystad Energy i FGE prognozują, że import nafty do Chin osiągnie rekordowy poziom 16-17 milionów ton metrycznych w 2025 roku, co stanowi znaczący wzrost w porównaniu z około 12 milionami ton w 2024 roku. JLC przewiduje import na 2025 rok na poziomie około 15 milionów ton. Dane rządowe wskazują na wzrost importu nafty o 22,81% rok do roku w okresie styczeń-maj, osiągając prawie 6 milionów ton – najwyższy poziom od 2015 roku. Ponadto, wydanie przez Chiny drugiej partii kwot importowych nafty na 2025 rok w wysokości prawie 24 milionów ton, co niemal podwaja ubiegłoroczne alokacje, dodatkowo podkreśla to zaangażowanie. Kluczowymi dostawcami nafty są Rosja, Zjednoczone Emiraty Arabskie i Korea Południowa.
Implifikacje rynkowe i dynamika surowców
Międzynarodowa Agencja Energetyczna (MAE) prognozuje znaczący wzrost popytu na naftę w Chinach, o około 6% w 2025 roku i 8,6% w 2026 roku, co znacznie przewyższa prognozowany wzrost dla propanu i etanu odpowiednio o 2,3% i 1,3% w tych samych okresach. Import propanu wzrósł o 6% rok do roku do 12,3 miliona ton w pierwszych pięciu miesiącach, podczas gdy import etanu pozostał na niezmienionym poziomie 2,3 miliona ton w tym samym okresie. Energy Aspects prognozuje spowolnienie importu skroplonego gazu ropopochodnego (LPG) do Chin, w tym propanu, w trzecim kwartale, w związku z ostrożnością wobec ładunków pochodzących z USA. Ten silny popyt na naftę ma wesprzeć marże azjatyckich rafinerii, a marże nafty w stosunku do ropy Brent już wzrosły o około 4% w tym miesiącu do 73,30 USD.

Anna ukończyła studia na kierunku finanse i rachunkowość, co dało jej solidne podstawy do zrozumienia dynamicznych procesów rynkowych. Przez ponad dziesięć lat pracowała jako dziennikarka ekonomiczna, specjalizując się w analizach trendów gospodarczych oraz raportach o wynikach finansowych wiodących firm. Jej teksty cechuje przejrzystość i rzetelność, co pozwala czytelnikom łatwiej interpretować skomplikowane dane ekonomiczne.