Nastroje Amerykanów w maju najgorsze od lat: Wzrost inflacji i cła kluczowe.

Photo of author

By Karolina Zielińska

Amerykańscy konsumenci wyrazili w maju pogłębiający się pesymizm dotyczący gospodarki, co odzwierciedla kluczowy wskaźnik nastrojów. Czynniki takie jak rosnące oczekiwania inflacyjne i utrzymujące się obawy dotyczące polityki handlowej, w tym taryf nałożonych za rządów prezydenta Donalda Trumpa, mocno wpłynęły na nastroje społeczne, prowadząc do spadku zaufania piąty miesiąc z rzędu.

Spadek Poziomu Nastrojów Konsumenckich

Badania Konsumentów (Surveys of Consumers) Uniwersytetu Michigan podały wstępny odczyt Indeksu Nastrojów Konsumenckich na poziomie 50,8 w maju. Oznacza to dalszy spadek w porównaniu z końcowym wynikiem z kwietnia wynoszącym 52,2 i jest niższy od prognozy ekonomistów z ankiety Reutersa, która wynosiła 53,4.

Te najnowsze dane potwierdzają pięciomiesięczny trend spadkowy, skutkując spadkiem nastrojów o prawie 30% od stycznia 2025 roku. Odczyt 50,8 jest szczególnie bliski historycznemu minimum zanotowanemu w czerwcu 2022 roku, okresie zbiegającym się ze szczytem ostatniego silnego wzrostu inflacji.

Taryfy i Niepewność Handlowa

Znaczącym czynnikiem napędzającym ten negatywny sentyment wydaje się być obawa dotycząca polityki handlowej. Według Joanne Hsu, dyrektor Surveys of Consumers, „Taryfy były spontanicznie wymieniane przez prawie trzy czwarte konsumentów, w porównaniu z prawie 60% w kwietniu; niepewność co do polityki handlowej wciąż dominuje w myśleniu konsumentów o gospodarce.”

Zbieranie danych do badania zakończyło się krótko po tym, jak prezydent Trump ogłosił tymczasowe porozumienie handlowe z Chinami. Umowa ta obejmowała 90-dniową pauzę w eskalacji, zredukowanie taryf USA na chińskie towary ze 145% do 30%, podczas gdy Chiny zrewanżywały się obniżając taryfy na eksport z USA ze 125% do 20%. Ta tymczasowa ulga miała na celu ułatwienie długoterminowych negocjacji.

Pomimo tej tymczasowej ulgi taryfowej, mającej na celu ułatwienie długoterminowych negocjacji, jej pozytywny wpływ na zaufanie konsumentów był minimalny. Hsu zauważyła, że choć „wiele wskaźników badania wykazało pewne oznaki poprawy po tymczasowej redukcji taryf na towary chińskie, te początkowe wzrosty były zbyt małe, aby zmienić ogólny obraz – konsumenci nadal wyrażają ponure poglądy na temat gospodarki.”

Finanse Osobiste i Obawy Inflacyjne

Pogłębiając negatywne perspektywy, badanie wskazało na spadek ocen konsumentów dotyczących ich obecnej sytuacji finansowej o prawie 10%. To pogorszenie przypisano głównie słabnącym poziomom dochodów.

Patrząc w przyszłość, oczekiwania konsumentów dotyczące inflacji w ciągu następnego roku wzrosły do 7,3% w maju, z 6,5% w kwietniu. Ten wzrost zaobserwowano zarówno wśród badanych Demokratów, jak i Republikanów. Projekcja na poziomie 7,3% stanowi najwyższe roczne oczekiwania inflacyjne zanotowane od kwietnia 1981 roku.

Oczekiwania dotyczące długoterminowej inflacji również nieznacznie wzrosły, osiągając 4,6% w maju w porównaniu z 4,4% w poprzednim miesiącu, co było zmianą bardziej znacząco napędzaną przez respondentów z Partii Republikańskiej.

Udostepnij