W strategicznym ruchu mającym na celu zwiększenie rentowności i usprawnienie działalności, niemiecki gigant lotniczy Lufthansa ogłosił znaczące redukcje stanowisk administracyjnych w ciągu najbliższych pięciu lat. Inicjatywa ta podkreśla szerszy trend w branży lotniczej polegający na wykorzystaniu postępu technologicznego i reform strukturalnych w celu osiągnięcia większej efektywności operacyjnej i odporności finansowej.
Lufthansa, konglomerat obejmujący takie marki jak Lufthansa German Airlines, Swiss, Austrian Airlines i Brussels Airlines, zamierza zlikwidować około 4000 stanowisk administracyjnych do 2030 roku. Firma ujawniła ten plan podczas swojego Capital Markets Day w Monachium, podkreślając, że większość tych redukcji stanowisk nastąpi w Niemczech i dotknie funkcje nieoperacyjne, administracyjne. Głównym celem jest promowanie bardziej zintegrowanej i połączonej współpracy między funkcjami grupowymi a poszczególnymi liniami lotniczymi, co pozwoli odblokować synergie i podnieść ogólną efektywność.
Te dostosowania siły roboczej są częścią kompleksowej restrukturyzacji mającej na celu przedefiniowanie wewnętrznych obowiązków i optymalizację ram operacyjnych. Lufthansa przewiduje, że integracja cyfryzacji, automatyzacji i konsolidacji procesów spowoduje zbędność niektórych ról i zadań, szczególnie tam, gdzie występuje powielanie wysiłków. Oczekuje się, że wpływ nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji, doprowadzi do znaczącej poprawy efektywności procesów biznesowych.
Te strategiczne środki mają na celu promowanie zrównoważonego tworzenia wartości dla wszystkich interesariuszy, w tym klientów, akcjonariuszy i pracowników. Ogłoszenie Lufthansy pojawia się w obliczu ciągłych wyzwań, przed którymi stoją inni gracze z segmentu tanich przewoźników. Na przykład Spirit Airlines wydało ostrzeżenie o swoich perspektywach przetrwania i niedawno przeprowadziło znaczące dostosowania siły roboczej, w tym urlopy, które dotknęły prawie 1800 stewardes.
Trudności Spirit Airlines podkreślają intensywną presję konkurencyjną i trudności gospodarcze, z którymi boryka się sektor lotniczy. Redukcja zdolności przewozowych o 25% rok do roku w listopadzie, mająca na celu optymalizację sieci na rzecz silniejszych rynków, jest powiązana z oczekiwaniami dalszych działań oszczędnościowych, w tym dodatkowych cięć etatów. Wcześniej Spirit Airlines ogłosiły również urlopy dla 270 pilotów i degradacje dla kolejnych 140 pilotów, co ilustruje niepewną sytuację finansową, z którą borykają się niektóre linie lotnicze.

Michał posiada wykształcenie ekonomiczne oraz wieloletnie doświadczenie w branży finansowej. Jako ekspert od analiz rynkowych i polityki fiskalnej, z pasją opisuje zjawiska gospodarcze zarówno na poziomie lokalnym, jak i międzynarodowym. Jego artykuły cechuje dogłębna analiza oraz bezstronność, co sprawia, że jest cenionym autorytetem wśród czytelników serwisu.