Puls giełdowy
← Wróć do strony głównej
2025-09-19 09:41 Czas czytania: 4 min
Rynek +1

Kanał Panamski: Rusza przetarg na wartą miliardy budowę gazociągu LPG

Autorytet Kanału Panamskiego (ACP) rozpoczął proces przetargowy dla znaczącego projektu budowy rurociągu do transportu skroplonego gazu naftowego (LPG), sygnalizując strategiczną ekspansję mającą na celu zwiększenie przychodów i zaspokojenie rosnącego globalnego popytu na logistykę energetyczną. Inwestycja, której szacowana wartość wynosi od 4 do 8 miliardów dolarów, podkreśla zaangażowanie kanału w dywersyfikację oferowanych usług poza tradycyjny tranzyt morski. Działanie to następuje po orzeczeniu Sądu Najwyższego, które rozszerzyło jurysdykcję operacyjną kanału, tworząc szersze ramy dla takiego rozwoju.

To ambitne przedsięwzięcie związane z rurociągiem ma znacząco poprawić wyniki finansowe drogi wodnej. Urzędnicy szacują, że rurociąg, zaprojektowany do transportu około 2 milionów baryłek LPG dziennie, może przyczynić się do rocznych przychodów kanału w wysokości od 1 do 1,2 miliarda dolarów. Głównym celem tego projektu jest ułatwienie efektywnego transferu LPG produkowanego w USA, przeznaczonego na rynki azjatyckie, umożliwiając bezproblemowy przeładunek przez Przesmyk Panamski. Integralną częścią infrastruktury będzie również wspierająca linia przesyłowa energii elektrycznej.

Znaczące grono światowych liderów z branży energetycznej i infrastrukturalnej spotkało się z przedstawicielami władz kanału, aby omówić rozwój rurociągu. Obecni byli przedstawiciele wiodących firm, takich jak Exxon Mobil, Phillips 66, Shell, Energy Transfer, Puma Energy, SK Energy, Vitol, Mitsubishi, Itochu i Sumitomo, co świadczy o znacznym zainteresowaniu branży. Autorytet Kanału Panamskiego ocenił rozmowy jako bardzo pozytywne, a etap wstępnej kwalifikacji ma być bezpośrednim kolejnym krokiem w procesie wyboru partnera projektu.

Wybór zwycięskiego oferenta w tym znaczącym projekcie infrastrukturalnym zaplanowano na ostatni kwartał 2026 roku. Równocześnie kanał przygotowuje się do uruchomienia odrębnej inicjatywy mającej na celu utworzenie i zarządzanie dwoma nowymi terminalami portowymi w jego pobliżu. Rozpoczęcie tego równoległego projektu przewiduje się między końcem bieżącego a początkiem przyszłego roku, co dodatkowo zwiększy przepustowość i zakres operacyjny kanału.

Patrząc w przyszłość, Autorytet Kanału Panamskiego przewiduje zysk na koniec roku fiskalnego w wysokości około 3,5 miliarda dolarów, co odzwierciedla wyniki z poprzedniego roku. Ta projekcja finansowa jest wspierana przez oczekiwaną konsolidację tonażu ładunków, napędzaną przez wzrost liczby statków korzystających z rozbudowanych śluz. Chociaż ogólny ruch może nieznacznie spaść pod koniec roku, zdolność do obsługi większych statków zrównoważy ten efekt. Kanał obserwuje zmianę sezonowości żeglugi, ze znacznym wzrostem przewozu ładunków do Stanów Zjednoczonych wcześniej niż zazwyczaj w okresie od października do grudnia.

Autor
Polska

Tworzy zwięzłe wyjaśnienia, zamieniając złożone tematy w praktyczne wnioski.

Kluczowy punkt
Liczba, która poruszyła rynek.
Kontekst rynkowy
Gdzie przesuwa się apetyt na ryzyko.
Co dalej
Przejdź do kolejnego tematu.