Globalny gigant fast-fashion, Shein, zmaga się z narastającą presją regulacyjną w Europie, stając w obliczu znaczących kar i wzmożonej kontroli w zakresie swoich twierdzeń środowiskowych oraz praktyk biznesowych. Ta fala działań egzekucyjnych, w tym niedawne kary nałożone przez władze włoskie i francuskie, podkreśla rosnące międzynarodowe skupienie na przejrzystości ujawnień dotyczących zrównoważonego rozwoju korporacyjnego i ochronie konsumentów, co bezpośrednio wpływa na strategie operacyjne Shein oraz jej długo odkładane ambicje wejścia na rynek publiczny.
- Shein mierzy się z nasilającą się presją regulacyjną w Europie.
- Włoski urząd antymonopolowy (AGCM) nałożył na Shein karę 1 mln euro za mylące oświadczenia środowiskowe.
- Francuska agencja antymonopolowa ukarała spółkę grzywną w wysokości 40 mln euro za wprowadzające w błąd praktyki handlowe.
- Komisja Europejska wszczęła dochodzenia dotyczące potencjalnych naruszeń przepisów UE w Shein.
- Plany wejścia Shein na giełdę (IPO) są wstrzymane, zwłaszcza w Londynie, z powodu sporów regulacyjnych.
- Shein poufnie złożył wniosek o IPO w Hongkongu, sygnalizując zmianę strategii.
Rosnąca Presja Regulacyjna w Europie
Kary we Włoszech: Mylące Oświadczenia Środowiskowe
Włoski Urząd ds. Konkurencji (AGCM) nałożył niedawno karę w wysokości 1 miliona euro na Infinite Styles Services Co. Limited, podmiot z siedzibą w Dublinie zarządzający europejską witryną Shein. AGCM wskazał na „mylące i/lub zwodnicze komunikaty i twierdzenia środowiskowe” w różnych sekcjach promocyjnych. W szczególności, urząd uznał twierdzenia Shein dotyczące recyklingu i jej „systemu obiegu zamkniętego” w celu minimalizacji odpadów za fałszywe lub mylące. Ponadto, deklarowane cele redukcji emisji gazów cieplarnianych do 2030 roku i osiągnięcia zerowej emisji netto do 2050 roku zostały uznane za nieprecyzyjne i sprzeczne z faktycznym wzrostem emisji firmy w latach 2023 i 2024.
Sankcje we Francji: Wprowadzające w Błąd Praktyki Handlowe
Ta włoska akcja następuje po znaczącej karze w wysokości 40 milionów euro, nałożonej przez francuską agencję antymonopolową w lipcu, będącej wynikiem 11-miesięcznego dochodzenia. Francuska Dyrekcja Generalna ds. Konkurencji, Konsumpcji i Zwalczania Oszustw (DGCCRF) doszła do wniosku, że Shein angażował się w „mylące praktyki handlowe wobec konsumentów”, w szczególności dotyczące prawdziwości obniżek cen i zakresu swoich zobowiązań środowiskowych. Shein potwierdził francuską grzywnę, stwierdzając, że podjął już kroki w celu usunięcia naruszeń zgłoszonych przez regulatora. Poza tymi karami, Komisja Europejska również wszczęła dochodzenia w sprawie potencjalnych naruszeń unijnych przepisów dotyczących ochrony konsumentów oraz Aktu o Usługach Cyfrowych.
Model Biznesowy i Wyniki Finansowe Shein
Model biznesowy Shein, oparty na oferowaniu ultratanich produktów, napędzał jego szybki wzrost i zbudował ogromną globalną bazę konsumentów. Według źródeł zaznajomionych z firmą, jak podaje Bloomberg, zysk netto Shein w pierwszym kwartale wzrósł do ponad 400 milionów dolarów przy przychodach bliskich 10 miliardów dolarów. Te silne wyniki finansowe były rzekomo wspierane przez zwiększone zakupy klientów w oczekiwaniu na potencjalne cła ze strony administracji USA. Jednak ta agresywna strategia cenowa jest często zestawiana ze znaczną kontrolą dotyczącą jej śladu środowiskowego i praktyk pracy.
Wpływ na Ambicje IPO i Kontrowersje
Trwające kontrowersje, zwłaszcza dotyczące domniemanych naruszeń praw człowieka i pracy przymusowej, znacznie skomplikowały ambicje Shein dotyczące wejścia na giełdę (IPO). Jej próba debiutu w Londynie była wstrzymana od ponad roku, głównie z powodu nieporozumień między chińskimi i brytyjskimi regulatorami co do sformułowań w sekcji ujawnienia ryzyka w prospekcie, szczególnie w odniesieniu do praktyk pozyskiwania surowców z chińskiego regionu Xinjiang. Rząd USA i różne organizacje pozarządowe oskarżają chiński rząd o wykorzystywanie pracy przymusowej przeciwko Ujgurom w Xinjiang. W obliczu impasu w Londynie, Financial Times poinformował w zeszłym miesiącu, że Shein poufnie złożył wniosek o IPO w Hongkongu, sygnalizując zmianę strategii na rynku publicznym.

Karolina jest specjalistką w dziedzinie raportowania rynków finansowych, a jej praca koncentruje się na precyzyjnym przekazywaniu najnowszych informacji o zmianach w sektorze biznesowym. Ukończywszy studia z zakresu administracji biznesowej, od lat tworzy teksty, które pomagają w lepszym zrozumieniu złożonych mechanizmów funkcjonowania gospodarki. Jej rzetelne i przystępne analizy przyciągają zarówno ekspertów, jak i osoby zainteresowane ekonomią.