Ceny nowych aut w USA przekroczyły 50 tys. dolarów. Rekord.

Photo of author

By Anna

Rynek nowych pojazdów w USA osiągnął bezprecedensowy poziom cenowy, ze średnią ceną transakcyjną przekraczającą po raz pierwszy 50 000 dolarów we wrześniu. Ten kamień milowy oznacza utrzymujący się okres wzrostu cen, z 2,1% wzrostem w porównaniu do sierpnia i 3,6% wzrostem rok do roku, co stanowi największy roczny wzrost od początku 2023 roku. Jednocześnie sugerowana cena detaliczna producenta (MSRP) dla nowych pojazdów również osiągnęła rekordowy poziom 52 183 dolarów we wrześniu, odzwierciedlając 4,2% wzrost w porównaniu do poprzedniego roku, w miarę jak pojazdy z rocznika 2026 zaczęły trafiać do magazynów dealerów.

Zmieniający się krajobraz konsumencki i wzrost segmentu premium

Zauważalnym trendem przyczyniającym się do tego wzrostu średnich cen transakcyjnych jest rosnące zapotrzebowanie na luksusowe i wysokiej klasy pojazdy. We wrześniu ponad 60 modeli samochodów osiągnęło średnią cenę sprzedaży przekraczającą 75 000 dolarów, a sprzedano prawie 94 000 tych pojazdów premium, co stanowi 7,4% wszystkich sprzedaży nowych samochodów. Jest to zauważalny wzrost w porównaniu do 6% udziału obserwowanego rok wcześniej. W segmencie pojazdów z sześciocyfrowymi cenami, Cadillac Escalade wykazał znaczną popularność, z łączną sprzedażą jego różnych konfiguracji osiągającą 4 320 sztuk we wrześniu.

Czynniki napędzające inflację cen na rynku samochodowym

Eksperci branżowi przypisują tę utrzymującą się inflację cen zbiegowi dynamiki rynkowej. Zmniejszająca się dostępność pojazdów w przedziale poniżej 20 000 dolarów oznacza, że konsumenci wrażliwi na ceny są coraz częściej wypychani na rynek samochodów używanych. Zidentyfikowano kilka czynników jako kluczowe przyczyny rosnących średnich kosztów transakcyjnych. Obejmują one rosnące ceny pojazdów elektrycznych (EV), wpływ taryf, obowiązkową integrację nowego wyposażenia oraz utrzymującą się popularność modeli hybrydowych, a także silny popyt na ciężarówki, w tym pełnowymiarowe warianty elektryczne.

Wydatki na zachęty i rola zamożnych nabywców

Pomimo rekordowo wysokich cen, producenci samochodów zwiększają wydatki na zachęty, takie jak rabaty i promocje, w celu stymulowania sprzedaży. We wrześniu wydatki na zachęty stanowiły 7,4% średniej ceny transakcyjnej, co odpowiada około 3 700 dolarom. Sugeruje to rynek, na którym producenci stosują strategie mające na celu zrekompensowanie wysokich cen katalogowych. Ponadto, obecny rynek nowych pojazdów wydaje się być w znacznym stopniu kształtowany przez zamożne gospodarstwa domowe, które mają większy dostęp do kapitału i korzystniejsze oprocentowanie pożyczek. Ta grupa demograficzna podtrzymuje popyt na wyższym końcu rynku zarówno dla pojazdów z silnikami spalinowymi, jak i elektrycznych.

Składowa wzrostu cen związana z pojazdami elektrycznymi

Średnia cena transakcyjna nowych pojazdów elektrycznych również odnotowała wzrost, osiągając we wrześniu 58 124 dolarów. Liczba ta odzwierciedla 3,5% wzrost w stosunku do skorygowanej, niższej średniej ceny transakcyjnej dla EV w sierpniu. Ten wzrost może być częściowo przypisywany przyspieszeniu przez konsumentów zakupów EV w celu skorzystania z dostępnych subsydiów podatkowych przed ich wygaśnięciem. Wzajemne oddziaływanie ewoluującej technologii, polityki rządowej i zachowań konsumentów nadal kształtuje trajektorię cen nowych pojazdów.

Udostepnij