Biuro Budżetowe Kongresu (CBO) odgrywa kluczową rolę w amerykańskiej dyskusji legislacyjnej, dostarczając niezależnych analiz ekonomicznych i budżetowych proponowanych polityk. Jednak dokładność jego długoterminowych prognoz, zwłaszcza dotyczących znaczących środków fiskalnych, takich jak reformy podatkowe, często wywołuje debatę wśród ekonomistów i decydentów. Prognozy te, fundamentalne dla obrad budżetowych w Kongresie USA, są często poddawane szczegółowej analizie pod kątem ich założeń bazowych i spójności z rzeczywistymi wynikami.
Krytyka prognoz CBO
Jednym z wybitnych krytyków metodologii CBO jest Larry Kudlow, ceniony komentator ekonomiczny. Kudlow konsekwentnie twierdził, że prognozy CBO, zwłaszcza te dotyczące polityki podatkowej, historycznie niedoszacowały wzrostu gospodarczego i późniejszych dochodów rządowych. Na przykład wskazuje na Ustawę o Cięciach Podatkowych i Zatrudnieniu z 2017 roku, przełomową ustawę uchwaloną przez prezydenta Donalda Trumpa podczas jego pierwszej kadencji. Według Kudlowa, początkowe szacunki CBO dla tej ustawy drastycznie zaniżyły generowane dochody, a rzeczywiste wpływy podobno przewyższyły prognozy CBO o 2,3 biliona dolarów w ciągu siedmiu lat.
Kudlow utrzymuje, że jeśli uwzględni się prawdziwą zdolność cięć podatkowych z 2017 roku do generowania dochodów, ich obecny wpływ fiskalny powinien być uznany za neutralny, a nie zwiększający deficyt. Podkreśla również, że modele ekonomiczne CBO często opierają się na konserwatywnych stopach wzrostu PKB, takich jak 1,8%. Kudlow sugeruje, że gdyby uwzględniono bardziej optymistyczną, ale osiągalną stopę wzrostu wynoszącą 3%, mogłoby to przynieść biliony dodatkowych dochodów rządowych, znacząco zmieniając perspektywy redukcji deficytu. Wrażliwość tych prognoz na założenia dotyczące wzrostu gospodarczego podkreśla podstawową niezgodność w prognozowaniu fiskalnym.
Historyczne niedokładności i perspektywy na przyszłość
Historia prognozowania CBO również w innych przypadkach była poddawana szczegółowej analizie. Na przykład, jej początkowa prognoza dla Ustawy o Przystępnej Opiece Zdrowotnej (ACA) szacowała, że do 2017 roku do giełd ubezpieczeń zdrowotnych zapisze się do 25 milionów osób. Rzeczywista liczba zapisanych w tym roku była znacznie niższa, około 12 milionów, co ilustruje znaczną rozbieżność. Niedawno, początkowe szacunki CBO dla Ustawy o Redukcji Inflacji z 2022 roku sugerowały miliardy dolarów redukcji deficytu; jednak zaktualizowane oceny wskazują, że może ona potencjalnie zwiększyć deficyt o 428 miliardów dolarów. Kluczowym czynnikiem wpływającym na obecne prognozy CBO dotyczące proponowanego ustawodawstwa podatkowego jest założenie, że ważne postanowienia pakietu podatkowego z 2017 roku mają wygasnąć pod koniec 2025 roku.
Pokonywanie wyzwań legislacyjnych
Droga naprzód dla proponowanego pakietu reformy podatkowej, często nazywanego przez prezydenta Donalda Trumpa „Wielką Piękną Ustawą” („A Big Beautiful Bill”), napotyka znaczną niepewność w Senacie USA. Chociaż Biuro Budżetowe Kongresu wskazało, że ta ustawa obniżyłaby podatki o 3,7 biliona dolarów i zwiększyła deficyt o 2,4 biliona dolarów w ciągu dekady, jej ostateczne uchwalenie jest dalekie od pewności. Kilku republikańskich senatorów, w tym Rand Paul z Kentucky i Ron Johnson z Wisconsin, wyraziło obawy dotyczące postrzeganego braku redukcji deficytu przez tę ustawę.
Aby uchwalić ustawodawstwo w Senacie, Republikanie planują wykorzystać proces pojednawczy (reconciliation process), który pozwala na zatwierdzenie niektórych ustaw związanych z budżetem zwykłą większością 51 głosów, omijając zwykły próg 60 głosów wymagany do zakończenia debaty (cloture). Przy obecnym składzie Senatu Republikanie posiadają niewielką większość. Oznacza to, że mogą sobie pozwolić na bardzo niewiele odejść od partii — idealnie nie więcej niż dwa — aby zapewnić pomyślne uchwalenie ustawy. Wynik będzie w dużej mierze zależał od wewnętrznej spójności partii i chęci poszczególnych senatorów do poparcia proponowanych zmian fiskalnych, pomimo obaw o ich długoterminowy wpływ na budżet.

Karolina jest specjalistką w dziedzinie raportowania rynków finansowych, a jej praca koncentruje się na precyzyjnym przekazywaniu najnowszych informacji o zmianach w sektorze biznesowym. Ukończywszy studia z zakresu administracji biznesowej, od lat tworzy teksty, które pomagają w lepszym zrozumieniu złożonych mechanizmów funkcjonowania gospodarki. Jej rzetelne i przystępne analizy przyciągają zarówno ekspertów, jak i osoby zainteresowane ekonomią.