Konsumenci poszukujący nowych samochodów napotykają na utrzymujące się przeszkody w zakresie przystępności cenowej, nawet gdy średnia zaliczka spadła do najniższego poziomu od czterech lat. Sytuacja ta podkreśla złożoną interakcję strategii finansowania i utrzymujących się nacisków ekonomicznych wpływających na rynek motoryzacyjny.
Analiza przeprowadzona przez Edmunds pokazuje, że średnia zaliczka na zakup nowych pojazdów spadła do 6 020 USD w trzecim kwartale 2025 roku. Jest to spadek w porównaniu do 6 433 USD w drugim kwartale 2025 roku i 6 619 USD w trzecim kwartale 2024 roku, co stanowi najniższy poziom odnotowany od czwartego kwartału 2021 roku. Pomimo tego zmniejszenia kosztów początkowych, ogólna przystępność cenowa nowych pojazdów pozostaje znaczącym problemem dla dużej części kupujących samochody.
Odsetek konsumentów, których miesięczne raty za finansowane nowe pojazdy przekroczyły 1 000 USD, pozostał wysoki, stanowiąc 19,1% wszystkich finansowanych zakupów nowych samochodów w trzecim kwartale. Liczba ta jest zbliżona do rekordowego poziomu 19,3% odnotowanego w poprzednim kwartale. Na rynku pojazdów używanych miesięczne raty przekraczające 1 000 USD osiągnęły nowy rekord 6,1%, w porównaniu do 5,6% w drugim kwartale.
Dłuższe Okresy Kredytowania i Zwiększone Pożyczki
Zauważalnym trendem wskazującym na wysiłki konsumentów w celu zarządzania miesięcznymi wydatkami jest rosnące poleganie na dłuższych okresach kredytowania. Ponad jeden na pięciu kupujących samochody, którzy sfinansowali swoje zakupy, wybrał pożyczki o okresie spłaty wynoszącym siedem lat lub dłużej. Analitycy Edmunds podali, że pożyczki na 84 miesiące lub dłużej stanowiły 22% pożyczek na nowe samochody w trzecim kwartale. Chociaż jest to niewielki spadek w porównaniu do 22,4% w poprzednim kwartale, nadal jest to więcej niż 18,5% odnotowane w trzecim kwartale 2024 roku. Jednocześnie kupujący samochody zaciągają większe kwoty pożyczek, a średnia kwota finansowania zakupu nowych pojazdów wzrosła do 42 647 USD w trzecim kwartale, w porównaniu do 42 388 USD w drugim kwartale 2025 roku i 40 713 USD w trzecim kwartale 2024 roku.
Środowisko Stóp Procentowych i Ograniczone Finansowanie Promocyjne
Wysokie stopy procentowe nadal stanowią znaczące wyzwanie dla potencjalnych nabywców. Średnia roczna stopa oprocentowania (APR) dla pożyczek na nowe pojazdy wyniosła 7% w trzecim kwartale, co oznacza trzeci kolejny kwartał, w którym średnia wynosiła co najmniej ten próg. Raport Edmunds wskazuje również, że opcje finansowania promocyjnego były ograniczone. W trzecim kwartale tylko 3,4% pożyczek miało oprocentowanie 0% APR, a 18,3% pożyczek miało oprocentowanie poniżej 4%. Odwrotnie, udział pożyczek z APR wynoszącym 4% lub więcej był znaczący i wynosił 71,6%, a dodatkowe 13,8% pożyczek miało APR wynoszące 10% lub więcej. Takie środowisko sugeruje, że konsumenci coraz częściej ponoszą wyższe koszty pożyczek, przyczyniając się do utrzymujących się nacisków na przystępność cenową na rynku nowych samochodów.

Anna ukończyła studia na kierunku finanse i rachunkowość, co dało jej solidne podstawy do zrozumienia dynamicznych procesów rynkowych. Przez ponad dziesięć lat pracowała jako dziennikarka ekonomiczna, specjalizując się w analizach trendów gospodarczych oraz raportach o wynikach finansowych wiodących firm. Jej teksty cechuje przejrzystość i rzetelność, co pozwala czytelnikom łatwiej interpretować skomplikowane dane ekonomiczne.