Wietnam wprowadza E10: Ekologia i bilansowanie handlu z USA to kluczowe cele.

Photo of author

By Anna

Wietnam strategicznie przygotowuje się do wprowadzenia znaczącej zmiany w swojej krajowej polityce energetycznej, zmierzając w kierunku powszechnego przyjęcia benzyny E10 z dodatkiem etanolu od przyszłego roku. To proponowane przejście, zarysowane w propozycji Ministerstwa Przemysłu i Handlu, reprezentuje wieloaspektowe podejście, mające na celu nie tylko zwiększenie zrównoważenia środowiskowego kraju, ale także rozwiązanie palących kwestii ekonomicznych, w szczególności znacznej nadwyżki handlowej ze Stanami Zjednoczonymi.

  • Powszechne wprowadzenie benzyny E10 planowane od przyszłego roku.
  • Celem jest zarówno zwiększenie zrównoważenia środowiskowego, jak i rozwiązanie kwestii ekonomicznych.
  • Polityka E10 ma zwiększyć import etanolu i kukurydzy z USA.
  • Stanowi to mechanizm redukcji deficytu handlowego USA z Wietnamem.
  • Wietnam obniżył już taryfę importową na etanol do 5%.
  • Kraj zobowiązał się również do zwiększenia importu innych produktów amerykańskich.

Wpływ na stosunki handlowe z USA

Przejście na benzynę E10, która łączy konwencjonalną benzynę z maksymalnie 10% bioetanolem, stanowi dla Wietnamu bezpośrednią drogę do zwiększenia importu amerykańskiego etanolu i kukurydzy. Ta polityka jest wyraźnie określana jako skuteczny mechanizm zmniejszania znacznego deficytu handlowego, jaki Stany Zjednoczone odnotowały z Wietnamem w ubiegłym roku, wynoszącego 123 miliardy dolarów – jednego z największych na świecie. Wzmocnieniem tego celu równoważenia handlu jest wcześniejsze obniżenie przez Wietnam taryfy importowej na etanol z 10% do 5% w marcu. Ponadto prezydent Donald Trump niedawno wskazał, że Wietnam mógłby potencjalnie importować produkty z USA z zerowymi cłami, sygnalizując wysoki poziom poparcia dla zwiększonego handlu.

Szerszy zakres importu i dynamika handlu

Poza etanolem Wietnam zobowiązał się do zwiększenia importu szerszej gamy produktów amerykańskich, w tym samolotów, skroplonego gazu ziemnego (LNG), ropy naftowej oraz różnorodnych produktów rolnych. Chociaż dane celne za pierwsze siedem miesięcy bieżącego roku wykazały solidny wzrost importu ze Stanów Zjednoczonych o 22,7%, osiągając 10,54 miliarda dolarów, konkretne kategorie, takie jak paliwa i kukurydza, nie były indywidualnie wyszczególnione w tych raportach. To podkreśla potencjał polityki E10 do znaczącego wpływu na przyszłe przepływy handlowe.

Infrastruktura krajowa i cele środowiskowe

Wietnamska infrastruktura etanolowa obejmuje sześć zakładów o łącznej rocznej zdolności produkcyjnej 600 000 metrów sześciennych. Ta zdolność zaspokaja obecnie około 40% przewidywanego zapotrzebowania na produkcję benzyny E10. Nadchodzące pełne przejście będzie wymagało znacznego zwiększenia produkcji krajowej lub, co bardziej prawdopodobne, biorąc pod uwagę cele handlowe, importu, aby sprostać krajowemu zużyciu ropy naftowej, które wynosi mniej niż 30 milionów ton rocznie. Poza względami ekonomicznymi i handlowymi, przyjęcie benzyny E10 ma przyczynić się do redukcji emisji dwutlenku węgla, co wpisuje Wietnam w jego ambitne zobowiązanie do osiągnięcia neutralności węglowej do 2050 roku, złożone na konferencji klimatycznej ONZ (COP26) w listopadzie 2021 roku. Polityka ta stanowi zatem kluczowy element zintegrowanej strategii Wietnamu na rzecz zrównoważonego rozwoju gospodarczego i ochrony środowiska.

Udostepnij