Europejski rynek motoryzacyjny przechodzi głęboką transformację, naznaczoną szybkim wzrostem znaczenia chińskich producentów. Firmy te dynamicznie poszerzają swoją obecność, rzucając wyzwanie uznanym markom i zasadniczo zmieniając dynamikę konkurencji, zwłaszcza w rozwijającym się segmencie pojazdów elektrycznych. Ta strategiczna zmiana zachodzi, mimo że szerszy rynek europejski doświadcza kurczenia się, co podkreśla przełomowy wpływ nowych graczy.
- W pierwszej połowie 2025 roku chińskie marki zdobyły 5,1% udziału w europejskim rynku, zbliżając się do Mercedes-Benz.
- Odnotowano 91% wzrost liczby rejestracji nowych pojazdów chińskich producentów rok do roku, z potrojeniem sprzedaży BYD.
- Udział tradycyjnych graczy, takich jak Stellantis i Tesla, spadł, co zbiegło się z ogólnym spadkiem rynku europejskiego o 4,4% w czerwcu.
- Sektor pojazdów elektrycznych (EV) jest kluczowy dla ekspansji chińskich firm, ze sprzedażą 1,19 mln sztuk i 25% wzrostem.
- Rosnące napięcia handlowe i potencjalne cła między UE a Chinami wprowadzają niepewność w krajobrazie konkurencyjnym.
- Akcje wiodących chińskich firm EV, takich jak BYD (+15%), Xpeng (+59%) i Nio (+14%), odnotowały znaczące wzrosty w 2025 roku.
Najnowsze dane potwierdzają tę znaczącą redystrybucję rynku. W pierwszej połowie 2025 roku chińskie marki wspólnie zdobyły 5,1% udziału w europejskim rynku, plasując się tuż za luksusowymi markami takimi jak Mercedes-Benz, który utrzymywał 5,2%. Stanowi to niezwykły 91% wzrost liczby rejestracji nowych pojazdów chińskich producentów rok do roku. Liderem tej ekspansji jest BYD, które w tym okresie potroiło swoją sprzedaż. W przeciwieństwie do tego, tradycyjni europejscy i globalni gracze odnotowali erozję swoich pozycji rynkowych; udział Stellantis spadł z 16,7% do 15,3%, a Tesli z 2,4% do 1,6%, co zbiegło się z ogólnym skurczeniem się rynku europejskiego o 4,4% w czerwcu.
Elektryfikacja i Dynamika Geopolityczna
Rozwijający się sektor pojazdów elektrycznych (EV) jest kluczowym czynnikiem umożliwiającym ten trend. Dzięki sprzedaży 1,19 miliona jednostek EV i 25% wzrostowi sprzedaży, chińscy producenci wykorzystują swoje silne strategie elektryfikacji i konkurencyjne ceny, aby zyskać na popularności wśród europejskich konsumentów. Jednak ta ewolucja rynku nie jest pozbawiona złożoności. Eskalacja napięć handlowych i potencjalne nałożenie ceł między Unią Europejską a Chinami wprowadzają warstwę niepewności i ryzyka do tego konkurencyjnego krajobrazu. Jak zauważa Felipe Muñoz, analityk w JATO: „Wysokie ceny, napięcia geopolityczne oraz konkurencja ze strony BYD i Volkswagena zmieniają zasady gry”, co odzwierciedla wielowymiarowe wyzwanie dla wszystkich uczestników rynku.
Odzwierciedlenie w Wynikach Giełdowych
Silne wyniki chińskich marek motoryzacyjnych na rynku europejskim znalazły odzwierciedlenie w ich wycenach giełdowych. Od początku 2025 roku akcje wiodących chińskich spółek produkujących pojazdy elektryczne odnotowały znaczące zyski. Na przykład, akcje BYD wzrosły o ponad 15% na rynku amerykańskim. Xpeng zanotował jeszcze bardziej znaczący wzrost, z jego akcjami wzrastającymi o blisko 59% w tym samym okresie. Nio (NIO), kolejna popularna wśród amerykańskich inwestorów chińska spółka EV, również odnotowała pozytywne zwroty, rejestrując wzrost o nieco ponad 14% od początku roku.

Karolina jest specjalistką w dziedzinie raportowania rynków finansowych, a jej praca koncentruje się na precyzyjnym przekazywaniu najnowszych informacji o zmianach w sektorze biznesowym. Ukończywszy studia z zakresu administracji biznesowej, od lat tworzy teksty, które pomagają w lepszym zrozumieniu złożonych mechanizmów funkcjonowania gospodarki. Jej rzetelne i przystępne analizy przyciągają zarówno ekspertów, jak i osoby zainteresowane ekonomią.